Πέμπτη, 21 Ιουλίου 2011

ΥΔΡΑ, ΝΗΣΙ- ΣΤΟΥΝΤΙΟ ΤΟΥ ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ



ΤΟ ΧΑΣΑΠΙΚΟ ΤΗΣ ΛΟΡΕΝ ΚΑΙ Η ΘΛΙΨΗ ΤΗΣ ΣΟΡΑΓΙΑ


Χαράζει και τα στενά σοκάκια πλημμυρίζουν ζωή.  Τα σκάφη και οι θαλαμηγοί γεμίζουν ασφυκτικά το λιμάνι, παρέες από ηλιοκαμένα αγόρια και κορίτσια γυρνούν από το ολονύχτιο γλέντι, μερικοί ψάχνουν τα παπούτσια τους κι άλλοι τη συντροφιά τους.  Οι Βουτιές στα δροσερά νερά του Αιγαίου ξεκινούν και μαζί το τάβλι, τα πειράγματα, και οι ψαρομεζέδες..  Η θλιμμένη  πριγκίπισσα Σοράγια κάνει τις βόλτες της στην προκυμαία.  Δίπλα ο Ισπανός γαλαζοαίματος Δον Χουάν, δείχνει να διασκεδάζει με α φλερτ των ακολούθων του.  Κι ενώ ο ήλιος πέφτει ο πάντα πληθωρικός Αριστοτέλης Ωνάσης χορεύει για την Τζάκι Κένεντι..

Ο ΔΟΝ ΧΟΥΑΝ ΚΑΡΛΟΣ ΒΑΣΙΛΙΑΣ
ΤΗΣ ΙΣΠΑΝΙΑΣ ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΕΙ ΜΕ
ΤΗΝ ΠΑΡΕΑ ΤΟΥ ΣΤΗ ΛΑΓΟΥΔΕΡΑ
Είναι μια συνηθισμένη μέρα στην Ύδρα, μια μέρα καλοκαιρινή, με στιγμές που θα μπορούσαν να ανήκουν στη δεκαετία του 60 του 70....Η αυλαία της χρυσής εποχής για το μικροσκοπικό διαμάντι του Αργοσαρωνικού έχει ανοίξει και το ταξίδι στις καλοκαιρινές μυρωδιές του νησιού δείχνει να μένει αναλλοίωτο στο πέρασμα του χρόνου.
Το αρχοντικό υδραίικο τοπίο, το απέραντο γαλάζιο του Αιγαίου, η φιλική και διακριτική ατμόσφαιρα, τα μαγαζιά στέκια και οι προσωπικότητες διεθνούς φήμης, που δεν λείπουν ποτέ και καταφθάνουν με τα πολυτελή του σκάφη, δίνουν το χρώμα μιας εποχής που χαρακτήρισε την ιστορική πατρίδα του Παύλου Κουντουριώτη.
ΣΤΗ ΛΑΓΟΥΔΕΡΑ ΤΟ 1969
Ο ΜΠΑΜΠΗΣ ΜΩΡΕΣ ΕΧΕΙ
ΑΝΟΙΞΕΙ ΤΑ ΝΤΟΥΣ ΤΗΣ ΟΡΟΦΗΣ
ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΧΟΡΕΥΟΥΝ ΜΟΥΣΚΕΜΑ
Όλα ξεκινούν στα μέσα της δεκαετίας του 50 όταν η Ύδρα επιλέγεται από την αμερικανική εταιρεία 20th Century Fox για γυρίσματα της ταινίας Το παιδί και το δελφίνι . Πάνω από 150 ηθοποιοί και τεχνικοί αποβιβάζονται στο νησάκι του Αργοσαρωνικού.
Ανάμεσά τους η μεγάλη ντίβα Σοφία Λόρεν.  Το πολυεθνικό κινηματογραφικό καραβάνι θα μείνει στο νησί για έναν χρόνο περίπου.  Η μεγάλη γόησσα γνωρίζεται με τους ντόπιους, διασκεδάζει στις ταβέρνες και χορεύει χασάπικο.  Όλη αυτή την περίοδο δεν υπάρχει ούτε ένα δωμάτιο διαθέσιμο στο νησί.  Μάλιστα στο λιμάνι έχει αγκυροβολήσει το κρουαζιερόπλοιο Ερμής για τις ανάγκες διαμονής του συνεργείου.
Ο ΛΈΟΝΑΡΝΤ ΚΟΕΝ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΚΑΙ
ΑΓΟΡΑΣΕ ΣΠΙΤΙ ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΤΟ 1960
Η Λόρεν μένει αρχικά σε σκάφος που της παραχωρεί ο Γιάννης Λάτσης, ο οποίος ενδιαφέρεται καθημερινά για το πως περνά και αν της λείπει κάτι  Ταυτόχρονα, φιλοξενείται και σε σπίτια Υδραίων, όπως αυτό της Αικατερίνης Παούρη.
Λόγω των περιορισμένων τεχνικών μέσω της εποχής, οι κόπιες στέλνονται στην Αθήνα για εμφάνιση.  Η επιστροφή τους στο νησί την επόμενη μέρα αποτελεί γεγονός.  Μικροί και μεγάλοι περιμένουν στο λιμάνι το πλοίο να μάθουν τι έγινε με την ταινία.  
Κάπως έτσι αρχίζει να ξετυλίγεται ο μίτος του παραμυθιού.  Τα φυσικά κάλλη των νησιών της χώρας μας, κάνουν τον γύρο του κόσμου και τρίπτυχο αγάπη, θάλασσα , ήλιος γίνεται το ευαγγέλιο των απανταχού θιασωτών του καλοκαιριού.
Η ΓΕΩΡΓΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ ΣΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ
ΟΙ ΓΑΜΠΡΟΙ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ
Λίγα χρόνια αργότερα, το Πάσχα του 1959 ο Μπάμπης Μωρές, ο μετέπειτα γκουρού της καλοκαιρινής ατμόσφαιρας στην Ύδρα, φθάνει στο νησί, νοικιάζει μια παλιά αποθήκη για βάρκες στην προκυμαία και στήνει τη Λαγουδ΄ρα, το μαγαζί που έμελλε να γράψει ιστορία της επόμενες δεκαετίες.  Όλες οι διασημότητες του διεθνούς τζετ σετ παρελαύνουν από τη Λαγουδέρα .  Το κλίμα στη Λαγουδέρα ήταν εξαιρετικά φιλικό.  Δεν υπήρχε καμία επιτήδευση και όλοι έκαναν πλάκες με όλους.  Ανοίγαμε από το πρωί, ερχόταν ο κόσμος, έπαιζε τάβλι, σκάκι και χαρτιά και από τις βεράντες βουτούσαν στη θάλασσα.  Η μητέρα μου, Σοφία ετοίμαζε λαχταριστά μεζεδάκια για όλους και κανείς ποτέ δεν ξέχασε την αχνιστή μαγειρίτσα της το Πάσχα ή την αστακομακαρονάδα της , θυμάται ο Μπάμπης Μωρές.
Η ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ ΣΤΗΝ ΥΔΡΑ
ΣΤΑ ΓΥΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΦΑΙΔΡΑΣ
Τα γλέντια τότε κρατούσαν μέχρι το πρωί.  Το φως έσβηνε στη μία, αλλά μετά ανάβαμε κεριά και ήταν πολύ ρομαντικά.  Δεν υπήρχαν βέβαια ντισκ τζόκει.  Είχαμε ένα πικάπ και οι πελάτες έβαζαν τους δίσκους.  Έτσι ένιωθαν ακόμη περισσότερο την οικογενειακή ατμόσφαιρα που ήταν σήμα κατατεθέν για τη Λαγουδ΄ρα.  Χορεύανε όλοι, μανιωδώς, και οι πλάκες δεν σταματούσαν.  Μάλιστα είχα βάλει πολλά ντους στην οροφή του μαγαζιού και όταν άναβε το κέφι, τα άνοιγα και γίνονταν όλοι μούσκεμα. Κανένας όμως δεν έφευγε, ,συνέχιζαν να χορεύουν στη ... βροχή.
Η ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ ΚΑΙ Ο ΖΑΧΟΣ
ΧΑΤΖΗΦΩΤΙΟΥ ΣΤΗ
ΛΑΓΟΥΔΕΡΑ
Οι πελάτες της Λαγουδέρας το 60 και 70 είναι σχεδόν όλοι θαμώνες.  Δεν υπάρχει διασημότητα που να κάνει διακοπές στην Ύδρα και να μην περάσει από εκεί.  Το επιχειρηματικό δαιμόνιο και η φιλικότητα  του Μπάμπη Μωρές έκαναν εξαιρετικά οικεία την ατμόσφαιρα σε όλους τους προσκεκλημένους.
Δεν λείπουν όμως και τα ευρηματικά χάπενινγκ, που δημιουργούν μοναδικό κλίμα.  Τα μεσημέρια έπαιρνα τα χταπόδια έτοιμα ψημένα στα χέρια μου βουτούσα από τη βεράντα μπροστά σε όλους στη θάλασσα.  Έτσι όλοι ενθουσιάζονταν και απολάμβαναν λαχταριστούς μεζέδες.  Όλοι ένιωθαν σαν στο σπίτι τους στη Λαγουδρέα..Διάσημοι επιχειρηματίες και εφοπλιστές, όπως ο Κρουπ Φον Μπόλεν, ο Κάρολος Φιξ, οι οικογένειες Γουλανδρή και Ποταμιάνου και βέβαια ο Νιάρχος, ο Ωνάσης, κορυφαίοι σταρ του κινηματογράφου, όπως η Ζαν Μορό, η Γκρέτα Γκάρμπο, η Μπριζίτ Μπαρντό, ο Χένρι Φόντα, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ και τόσοι άλλοι.
Ο ΡΑΛΦ ΒΑΛΟΝΕ ΠΙΝΕΙ ΤΟ ΠΟΤΟ ΤΟΥ ΣΤΗ
ΛΑΓΟΥΔΕΡΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΓΥΡΙΣΜΑΤΑ
ΤΗΣ ΦΑΙΔΡΑΣ
Ιδιαίτερη εντύπωση μου είχε κάνει η Σοράγια.  Καθόταν με μια φίλη της στο παράθυρο και περνούσε τη βραδιά της βλέποντας τους άλλους να διασκεδάζουν.  δεν χόρευε ποτέ.  Τότε κατάλαβα γιατί την αποκαλούσαν θλιμμένη πριγκίπισσα.
Δεν ήταν όμως μόνο ο Μπάμπης Μωρές που εντυπωσιάστηκε από την πρώην σύζυγο του σάχη Περσίας, αλλά ολόκληρο το νησί.  Διακριτικοί οι Υδραίοι δεν ενόχλησαν την υψηλή επισκέπτρια Σοράγια στον περίπατό της στον μόλο και στα αξιοθέατα του νησιού.  Ωστόσο, της επιφύλαξαν θερμότατη υποδοχή.  Τελάλης ανήγγειλε το γεγονός στους κατοίκους, οι οποίοι έσπευσαν να την καλωσορίσουν στο λιμάνι χαίζοντα΄ς της λουλούδια, κρασί και μαύρο ψωμί.  Μια παρέα, μάλιστα, Γάλλων τρύπησε ένα καρβέλι και πέρασε μέσα στης τρυπούλες γαρδένιες, για να τις προσφέρουν στην εντυπωσιακή γυναίκα, έγραφαν οι εφημερίδες του 1959.
ΗΤΑΝ ΤΟΣΟ ΜΕΓΑΛΗ
Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΥΨΟΥΣ
ΤΗΣ ΛΟΡΕΝ ΜΕ ΤΟΝ
ΑΛΑΝ ΛΑΝΤ, ΩΣΤΕ ΕΚΕΙΝΟΣ
ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΔΕΛΦΙΝΙ
ΑΝΕΒΑΙΝΕ ΣΕ ΣΚΑΜΝΑΚΙ
ΝΑ ΤΗΝ ΦΤΑΣΕΙ
Οι ταινίες, ελληνικές και διεθνείς παραγωγές, γυρίζονται η μία μετά την άλλη ανεβάζοντας τις μετοχές του νησιού.  Σταθμός η Φαίδρα το 1961 του Ζυλ Ντασσέν, με τη Μελίνα Μερκούρη, τον Άντονι Πέρκινς, τον Ραλφ Βαλόνε κλπ  Για τις ανάγκες κάποιων νυχτερινών πλάνων, σκάφη εφοπλιστών δένουν στο λιμανάκι του νησιού και ακολουθεί γλέντι τρικούβερτο, όπου πάνω από 500 πιάτα γίνονται κομμάτια.
Το μπαρ στήνεται πάνω σε μια βάρκα και δίπλα το κότερο της Μάγιας Καλλιγά.  Η κινηματρ΄φηση κρατά εκείνη τη νύχτα από τις 12 τα μεσάνυχτα μέχρι τις 5.30 το πρωί.  Πολύς κόσμος παρακολουθεί ξενυχτώντας.   Και καθώς τα γυρίσματα συνεχίζονται, πολυτελείς θαλαμηγοί του Εμπειρίκου, του Γουλανδρή, του Μαυρολέοντα καταπλέουν τα Σαββατοκύριακα από νωρίς.  Οι εφημερίδες της εποχής γράφουν πως στην ταινία ήταν να πάρει μέρος και ο Αριστοτέλης Ωνάσης αλλά τελευταία στιγμή δεν τόλμησε.




ΕΘΝΟΣ, ΙΟΥΛΙΟΣ 2003
ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΗ ΜΩΡΕΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

metamarks