Τρίτη, 10 Μαΐου 2011

Τα Εκπαιδευτικά Ταξίδια



Το εκπαιδευτικό πλοίο
Ευγένιος Ευγενίδης

Οι σπουδαστές των σχολών εμποροπλοιάρχων που τελειώνουν το Α' και το Γ' εξάμηνο οφείλουν να κάνουν εκπαιδευτικά ταξίδια, ναυτολογημένοι από Ελληνικές Ναυτιλιακές Εταιρίες που έχουν πλοία υπό Ελληνική Σημαία ή ακόμα και πλοία ξένης Σημαίας αλλά συμβεβλημένα με το Ν.Α.Τ.  Πριν από την αναχώρηση τους οι σπουδαστές για το πλοίο, με έγγραφη βεβαίωση από την εταιρία που τους έχει προσλάβει παραλαμβάνουν από τα γραφεία της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Ναυτικών το βιβλίο Κ.Ε.Π. (Κατευθυνόμενης Εκπαίδευσης επί Πλοίου) όπου αυτό θεωρείται ένα σημαντικό βοήθημα για τον Δόκιμο Πλοίαρχο/Μηχανικό στο να γνωρίσει το πλοίο και να πάρει τα εφόδια που χρειάζονται για την σχολή και το ναυτικό επάγγελμα. Το ΚΕΠ το παραλαμβάνουν οι σπουδαστές και στα δύο ταξίδια τους.

Όταν ο σπουδαστής φτάσει στο πλοίο τότε οι αξιωματικοί και το υπόλοιπο πλήρωμα αναλαμβάνουν εκτός από την ευθύνη και την εκπαίδευση του. Ο Δόκιμος οφείλει να σέβεται τους ανωτέρους του αλλά και το υπόλοιπο πλήρωμα μιας και αυτός είναι ο πιο νέος (τουλάχιστον σε εμπειρία). Συνήθως τα ωράρια που ακολουθούν οι Δόκιμοι Πλοίαρχοι είναι 4 ώρες στην Γέφυρα του πλοίου και 4 ώρες στο κατάστρωμα υπό την επίβλεψη κάποιου για χειρωνακτική εργασία. Οι Δόκιμοι Μηχανικοί απασχολούνται στις διάφορες εργασίες της Μηχανής μαζί βέβαια με κάποιον που θα τους επιβλέπει μιας και εκεί εγκυμονούν πολλοί κίνδυνοι. Καλό είναι να μην αποφεύγεται η χειρωνακτική εργασία διότι αυτή βοηθάει να μάθει ο σπουδαστής το πλοίο, την διαμόρφωσή του και την συντήρηση που χρειάζεται. Επίσης η χειρωνακτική εργασία στο πλοίο είναι και προσφορά στο σύνολο των ατόμων που δουλεύουν για αυτό.
Σε κάθε πλοίο οι ώρες εργασίας των Δοκίμων συνήθως είναι 8 και είναι μέρα (08.00 ~ 17.00) αλλά αυτό αλλάζει ανάλογα με τις ανάγκες του πλοίου (πχ κατά την αγκυροβόληση ή κατά την προσέλκυση του πλοίου σε λιμάνι). Στις 10.00 και στις 15.00 το πλήρωμα μαζεύεται στα καπνιστήρια του πλοίου για καφέ ή χυμό που διαρκεί 20 λεπτά και στις 12.00 και στις 17.00 είναι το φαγητό όπου το πλήρωμα μαζεύεται στην τραπεζαρία να γευματίσει. Η ώρα του γεύματος είναι μία ώρα.

Το εκπαιδευτικό πλοίο Ηλέκτρα
της σχολής Εμποροπλοιάρχων Ύδρας
το 1960

Υπάρχει μια γενικά διαπιστούμενη κρίση στον ναυτιλιακό κλάδο όσον αφορά τη διαρκώς αυξανόμενη έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού στη θάλασσα. Η ιστιοναυτική εκπαιδευτική εμπειρία 
παρέχει στους νέους ανθρώπους βασικές δεξιότητες ναυτοσύνης, καλλιεργεί την αγάπη τους για τη θάλασσα και υπάρχουν σημαντικές ενδείξεις ότι πολλοί από αυτούς συνεχίζουν αργότερα επιδιώκοντας μια καριέρα στη θάλασσα.
Ορισμένες Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ιδιαίτερα στη Βαλτική) χρησιμοποιούν ιστιοφόρα εκπαιδευτικά. Ένας ολοένα μεγαλύτερος αριθμός Πολεμικών Ναυτικών ανά τον κόσμο έχουν στην ιδιοκτησία τους ή ναυλώνουν ιστιοφόρα εκπαιδευτικά σαν μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος για τους δοκίμους τους.  Γίνεται πλέον ευρύτερα αποδεκτό ότι η διδασκαλία στην τάξη και ο χρόνος θαλάσσιας εκπαίδευσης σε ένα ‘πλήρως αυτοματοποιημένο μεταλλικό κουτί’ δεν παρέχει ολοκληρωμένο πακέτο εκπαίδευσης. Η θαλάσσια εκπαίδευση πάνω στα εκπαιδευτικά ιστιοφόρα Tall Ships δίνει στους εκπαιδευόμενους νέους / δοκίμους μια βαθειά κατανόηση των δυνάμεων που ασκούν τα στοιχεία της φύσης στο θαλασσινό περιβάλλον, κατανόηση που μπορεί να αποβεί ζωτική σε μια πραγματική κρίσιμη περίσταση αργότερα στην σταδιοδρομία τους... πέραν του ότι συμβάλει στην απόκτηση πολύτιμων προσωπικών δεξιοτήτων, συνυφασμένων με την ιστιοναυτική εκπαίδευση, όπως είναι η ομαδικότητα, η πειθαρχία και τα ηγετικά προσόντα.Υπάρχει επίσης νέα ανεξάρτητη τεκμηρίωση για την αξία της ιστιοναυτικής εκπαίδευσης για όσους φιλοδοξούν να κάνουν καριέρα στην θάλασσα (περιλαμβανομένων και ερευνών που έχουν διεξάγει οι κυβερνήσεις της Νορβηγίας, της Αυστραλίας και του Ομάν).

ΦΩΤΟ ΥΔΡΑΣ: ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΗ ΜΩΡΕΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

metamarks