Φεύγει η HSW από τον Σαρωνικό και, μαζί της, και μια
ολόκληρη εποχής της ελληνικής ακτοπλοΐας. Των Γιάννη Προβή – Νότη Ανανιάδη
Ξεκινάμε πάμε μακριά, σ’ άλλα μέρη σ’ άγνωστα νερά…» Τελικά,
ποιος να το ‘λεγε ότι εκείνος ο μακρύς και λυπητερός συριγμός του
αποχαιρετισμού του «Νεφέλη», στο λιμάνι της Αίγινας, θα έκρυβε ένα πικρό
μαντάτο για τον Σαρωνικό. Αφού μαζί με το «Νεφέλη» και το «Flying Cut 2» φεύγει
από τον Αργοσαρωνικό και η Hellenic Seaways και, μαζί με αυτήν, και μια
ολόκληρη εποχή για την ακτοπλοΐα…
Τι θα μας ξημερώσει τούτη η αλλαγή εποχής; Έναν νέο χάρτη
στην ελληνική ακτοπλοΐα; Σίγουρα. Μαζί και ένα νέο οικονομικό και εργασιακό
δόγμα στις θαλάσσιες συγκοινωνίες; Το πιθανότερο. Αλλά σίγουρα: όλο και
λιγότερα πλοία, όλο και λιγότερα δρομολόγια, όλο και περισσότεροι να πηγαίνουν
στα νησιά «απέξω». Οδικώς στα Μέθανα, αλλά και στον Γαλατά για Πόρο, στο Μετόχι
για Ύδρα, στην Κόστα για Σπέτσες. Με την Αίγινα (και το Αγκίστρι) να μένει
αποκομμένη πλέον από τα διπλανά νησιά, αφού η Ύδρα και οι Σπέτσες δεν
συνδέονται πλέον με την Αίγινα, ούτε μέσω του Πόρου. Και η κατάσταση είναι
ακόμη χειρότερη στα Μέθανα, που ουσιαστικά έμειναν χωρίς πλοίο (πλην Σαββάτου),
ενώ παράγοντες της αγοράς εκφράζουν φόβους ότι πολύ σύντομα το ίδιο θα συμβεί
και με τις Σπέτσες.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Εν αρχή ην η κρίση
στην ακτοπλοΐα, που είναι βαθιά και πάει από το κακό στο χειρότερο. Οι ειδικοί
εκτιμούν (Γιώργος Ξηραδάκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας XRTC στα ΝΕΑ)
ότι η φετινή θα είναι η τρίτη συνεχόμενη χρονιά ύφεσης στην ακτοπλοΐα και ότι ο
τζίρος θα είναι μειωμένος κατά 25%-30%. Η διακίνηση επιβατών θα είναι μειωμένη
κατά 20%-25%, στα φορτηγά από 15% έως 20%, ενώ πάνω από 30% μειωμένη θα είναι η
μεταφορά Ι.Χ. Αυτοκινήτων. Ενδεικτικό της κρίσης, όπως λένε οι ειδικοί, είναι
και το γεγονός ότι το 2005 ένας στους τρεις επιβάτες είχε μαζί του και το Ι.Χ.
αυτοκίνητο, ενώ το 2012 η αντίστοιχη αναλογία είναι ένα Ι.Χ. για κάθε οκτώ
επιβάτες.
Συνολικά, μιλούν για ζημιές στην ακτοπλοΐα που ξεπερνούν τα
300 εκατ. ευρώ το 2010 –ίσως λίγο παραπάνω το 2011 και προς τα πάνω και το
2012– και για συσσωρευμένα χρέη που φθάνουν το 1 δισ. ευρώ. Τα στοιχεία,
πάντως, της πασχαλινής εξόδου φαίνεται πως ταρακούνησαν για τα καλά τις
ακτοπλοϊκές εταιρείες, αφού και οι όποιες αυξήσεις εισιτηρίων φαίνεται πως δεν
αποδίδουν, καθώς διώχνουν τον κόσμο. Σύμφωνα με στοιχεία του Λιμενικού Σώματος,
το 2011 Μ. Δευτέρα, Μ. Πέμπτη και Μ. Παρασκευή έφυγαν από τα λιμάνια του
Πειραιά, του Λαυρίου και της Ραφήνας συνολικά 146.759 επιβάτες έναντι 106.799
φέτος. Δηλαδή, είχαμε πτώση 40%. Και η κατάσταση αγγίζει το απροχώρητο, από τη
στιγμή που ούτε οι τράπεζες, αλλά ούτε και οι ίδιοι οι μέτοχοι,
προθυμοποιούνται να χρηματοδοτήσουν τα ελλείμματα στην ακτοπλοΐα.
Γράψ’ το όπως σ’ το λέω.Αυτοί το πάνε στα άκρα, δηλαδή ότι
κερδοφόρα γραμμή του Σαρωνικού είναι μόνο η Αίγινα, αλλά ας κρατήσουμε
επιφύλαξη για το προς τα πού πάνε οι εξελίξεις. Οι αποφάσεις θα ληφθούν μετά το
καλοκαίρι…
Τα προβλήματα στον Σαρωνικό –πάντα κατά τους ειδικούς–
άρχισαν σταδιακά, από τότε που η ενίσχυση όλων των οδικών προσβάσεων προς τους
προορισμούς του Αργοσαρωνικού –Πόρο, Ύδρα, Σπέτσες– μείωσε αισθητά την
επιβατική κίνηση και την κίνηση μέσω των Ι.Χ. και των φορτηγών. Και ύστερα
ήρθαν και η κρίση, η ραγδαία άνοδος των καυσίμων, αλλά και οι δραματικές
περικοπές του εισοδήματος. Πρόσφατα, δε, η καμπάνα χτύπησε όταν η Hellenic
Seaways πούλησε το «Flying Cut 2»
(ταξιδεύει ήδη στην Κορέα, όπου θα δρομολογηθεί) και αμέσως μετά το «Νεφέλη»,
το οποίο θα κάνει δρομολόγια στη Βενεζουέλα.
Δεν άργησαν όμως και οι (έγκυρες πλέον) πληροφορίες ότι η
μέχρι πρότινος κραταιά Hellenic Seaways,
υπό το βάρος των έντονων προβλημάτων ρευστότητας, έχει συμφωνήσει τη μεταβίβαση
όλων των συμβατικών και ταχύπλοων πλοίων της –μαζί και των δρομολογίων της
γραμμής του Αργοσαρωνικού– στον Μάριο Ηλιόπουλο της SeaJet, έναντι του ποσού
των 11,5 εκατ. ευρώ. Τουτέστιν, η ΗSW αποχωρεί από τον Αργοσαρωνικό, με άγνωστο
ακόμη προορισμό, αν και δεν λείπουν όσοι επιφυλάσσονται για την τελική κατάληξη
του όλου εγχειρήματος, ή ακόμη και αμφιβάλλουν για το αν πίσω από τη
διαφαινόμενη αποχώρηση της HSW δεν κρύβεται κάποιο χονδρό επιχειρηματικό
παιχνίδι.
Πάντως, ήδη η μετοχική σύνθεση της HSW, με τον βασικό
ανταγωνιστή της, Όμιλο Grimaldi, να κατέχει το 34,5%, δεν επιτρέπει μονομερείς
κινήσεις, εξ ου και με απαίτηση του επικεφαλής των «Μινωικών Γραμμών» ζητήθηκε
η αναβολή της προγραμματισμένης για την Παρασκευή 6 Ιουλίου γενικής συνέλευσης
της HSW, για τις 25 Ιουλίου 2012, ώστε να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις. Η
πλευρά Grimaldi δείχνει να διαφωνεί με τη συμφωνία Βαρδινογιάννη-Ηλιόπουλου,
αλλά δεν είναι καθόλου βέβαιο το αν μπορεί και να μπλοκάρει τις εξελίξεις. Ο κ.
Ηλιόπουλος ήδη δραστηριοποιείται με 3 ταχύπλοα της Sea Jet στις Κυκλάδες, και η
τυχόν επέκτασή του και στον Σαρωνικό θέτει πολλά ερωτήματα: αν θα κρατήσει τα
πλοία ΑΠΟΛΛΩΝ και ΠΟΣΕΙΔΩΝ, τι θα κάνει με τα «δελφίνια» των οποίων λήγει το
επιτρεπόμενο όριο ηλικίας των 35 χρόνων, από φέτος έως και το 2015, και –το
κυριότερο– τι θα κάνει με τα δρομολόγια, που ολοένα και μειώνονται. Ισχυρός
παράγοντας της ακτοπλοΐας, με τον οποίο επικοινώνησε το SM, μας είπε επί λέξει:
«Γράψ’ το όπως σ’ το λέω. Αυτοί το πάνε στα άκρα, δηλαδή ότι κερδοφόρα γραμμή
του Σαρωνικού είναι μόνο η Αίγινα, αλλά ας κρατήσουμε επιφύλαξη για το προς τα
πού πάνε οι εξελίξεις. Οι αποφάσεις θα ληφθούν μετά το καλοκαίρι…».
«Οι συγκοινωνίες στον Σαρωνικό έχουν γυρίσει στη δεκαετία
του ’60 και του ’50, κάντε κάτι» ήταν η πληροφόρηση-παρέμβαση του «Saronic
Magazine» και του Portnet.gr, κατά την πρώτη συνάντηση γνωριμίας του νέου
υπουργού Ναυτιλίας Κωστή Μουσουρούλη με τους ναυτιλιακούς συντάκτες. Ο Χιώτης
υπουργός, που υπογραμμίζει ότι είναι βουλευτής και της άγονης γραμμής, καθώς εκλέγεται
σε Χίο και Ψαρά, και άρα έχει ιδιαίτερη ευαισθησία στα θέματα θαλάσσιων
συγκοινωνιών, σημείωσε το θέμα, υποσχόμενος να εξετάσει άμεσα τη δυνατότητα
παρέμβασης. Ανάμεσα στα μέτρα που συζητιούνται είναι φορολογικές ελαφρύνσεις με
παρεμβάσεις προς την πλευρά των προμηθευτών για την προμήθεια –από τις
ακτοπλοϊκές εταιρείες– φθηνότερων καυσίμων, αλλά και η μείωση του λειτουργικού
κόστους, μέσω της μείωσης του προσωπικού που είναι υποχρεωμένες να απασχολούν
οι ακτοπλοϊκές εταιρείες. Ο κ. Μουσουρούλης, πάντως, διαβεβαιώνει ότι τα όποια
μέτρα θα ληφθούν έπειτα από συνεργασία με όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές και θα
συνοδεύονται και από πάγωμα, ή ακόμη και μείωση των ναύλων, προκειμένου να
ξαναταξιδέψει ο κόσμος στα νησιά, για να ανασάνουν οικονομικά και οι τοπικές
οικονομίες των νησιών της χώρας. ‘Ιδωμεν…
Ἀπὸ τὰ χρόνια ἐκεῖνα ἕνα ὄνομα θὰ μείνῃ στὴ μνήμη μου.
ΑπάντησηΔιαγραφή-Καπτα Μιχάλης. «Καμέλια»...
Ὁ Ἄνθρωπος.