Παρασκευή, 7 Ιουνίου 2013

Οι πρωτεργάτες της τουριστικής και κοσμοπολίτικης Ύδρας

Οι πρωτεργάτες της τουριστικής και κοσμοπολίτικης Ύδρας (Α΄ μέρος), αναδημοσίευση από 

Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο η Ύδρα λαβωμένη και  με όσους κατοίκους τις απέμειναν προσπαθεί να σταθεί στα «πόδια» της.
Αυτά τα δύσκολα και «πέτρινα» χρόνια, στα μέσα σχεδόν της δεκαετίας του 1950,  δύο ταινίες σταθμοί  γυρίζονται στο νησί  «Το Κορίτσι Με Τα Μαύρα» και «Το Παιδί και το Δελφίνι» και σε ελάχιστο χρονικό διάστημα η φήμη της Ύδρας εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο.
Κάποιο Υδραίοι αλλά και φίλοι της Ύδρας που αγάπησαν τον τόπο, με δικές τους ενέργειες και συνεπικουρούμενοι από την φήμη που μέσα από τις ταινίες εκείνες το έκαναν γνωστό, βάλθηκαν να βοηθήσουν τουριστικά το νησί.
Ο σκοπός τους ανιδιοτελής και το κίνητρο τους η αγάπη για την Ύδρα… Ο Σάββας Κεχαγιόγλου και ο Μπάμπης Μωρές ήταν από του πρωτεργάτες εκείνης της εποχής που βοήθησαν και υπηρέτησαν με πάθος ώστε η Ύδρα  να παγιωθεί τουριστικά στην Ελλάδα και στην Υδρόγειο.

Ο Σάββας του Τουρισμού της Ύδρας
Ο Σάββας Κεχαγιόγλου γεννήθηκε  στην Μικρά Ασία  στην Πόλη Σπάρτη της Πισσιδίας μάλλον το 1913(Δεν γνωρίζουμε ακριβώς την ημερομηνία γέννησης). Ήλθε  στην Ύδρα  με την Μικρασιατική Καταστροφή του 1922. Είδε με τα μάτια του, μικρό παιδί, την σφαγή του πατέρα του και των δύο μεγαλύτερων αδελφών του κατά την καταστροφή της πόλης του, ενώ ο ίδιος διέφυγε  στη συνέχεια μαζί με τη μητέρα του και την αδελφή του και έφτασαν στην Ύδρα.
Λάτρεψε την Ύδρα και έζησε μόνιμα σε αυτήν. Υπηρέτησε  τον Ελληνικό Στρατό  3 χρόνια ως  εθελοντής. Πολέμησε  στον Δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο στο μέτωπο της Αλβανίας και έπαθε κρυοπαγήματα λόγω του ψύχους στα σύνορα και στην Αλβανία πού πέρασαν, όπως και άλλοι συμπατριώτες μας (Σταμάτης Καλαφάτης, Μάκης Τρίπος κλπ). Δήλωσε εθελοντής  στα γεγονότα της Κύπρου σε ηλικία 61 ετών.
Αμέσως  μετά τον Πόλεμο άρχισε να αλληλογραφεί  με τις μεγαλύτερες εταιρίες  στο κόσμο παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών (Hollywoodcinecita  κλπ)  προτείνοντας  τους να έρθουν να γυρίσουν ταινία σε ένα μικρό νησί πού είναι έτοιμο σκηνικό από μόνο του. Από τότε ξεκίνησε  το θαύμα πού λέγετε Κοσμοπολίτικη Ύδρα. Ασχολήθηκε  με τον τουρισμό περισσότερο  από 40 χρόνια και εξυπηρέτησε αφιλοκερδώς  όλο τον καλλιτεχνικό και επιχειρηματικά κόσμο πού επισκέφτηκε  την Ύδρα.
Συμμετείχε στις πρώτες επιτροπές διοργάνωσης των Μιαουλείων, ενώ ζήτησε  από τον Βασιλιά Παύλο όταν επισκέφτηκε την Ύδρα να στείλει στο νησί σημαίες για  τον πρώτο σημαιοστολισμό του Νησιού.
Αλληλογραφούσε προσωπικά με τον Ελευθέριο Βενιζέλο και διατηρούσε φιλικές σχέσεις με όλο τον κόσμο του θεάματος και της τέχνης με τους οποίους  είχε συνεργαστεί.
Πέθανε  από εγκεφαλικό τον Ιανουάριο του 1983 και κατά την κηδεία του, ο νομικός σύμβουλος του Δήμου Γιώργος Σαχίνης τον προσφώνησε ως «ο Σάββας του Τουρισμού».
Δεν δέχθηκε καμία οικονομική αμοιβή για τις υπηρεσίες  του στο τουρισμό της Ύδρας, ούτε καμία τιμητική διάκριση εν ζωή.
Ο Μπάμπης  της κοσμοπολίτικης Ύδρας
O Μπάμπης Μωρές γεννήθηκε το 1922 στο Μεσολόγγι. «Μια εκδρομή στην Ύδρα το 1958, μαζί με έναν φίλο του, τον σκηνοθέτη Βασίλη Μάρο, στάθηκε η αφορμή για να ερωτευτεί το νησί και έτσι έμεινε για πάντα εκεί». Έτσι το 1959 ο Μπάμπης Μωρές ανοίγει το κοσμικό κέντρο με την ονομασία  «Λαγουδέρα». Η χρυσή εποχή της Ύδρας έχει μόλις αρχίσει..
Από εκείνη τη στιγμή όλες οι διασημότητες της εποχής άρχισαν να συχνάζουν στα τραπέζια του. Οι τακτικοί θαμώνες της «Λαγουδέρας» ήταν πολιτικοί, καλλιτέχνες, βασιλιάδες, επιχειρηματίες και εφοπλιστές, αφού η Ύδρα είχε γίνει πλέον ο απόλυτος ταξιδιωτικός προορισμός της εποχής, εκτοπίζοντας το Σαν Ρέμο, το Κάπρι και το Πόρτο Φίνο που στο κάτω-κάτω δεν είχαν να επιδείξουν ένα παρόμοιο κέντρο διασκέδασης. Oνόματα όπως Χένρι Φόντα, Πίτερ Oυστίνοφ, Ελίζαμπεθ Τέιλορ, Ζαν Μορό, Ίαν Μπανκς, Ντάγκλας Φέρμπανκς, Σοράγια, Χουάν Κάρλος, Λέοναρντ Κοέν, Μαρία Κάλλας, Αριστοτέλης Ωνάσης, Δημήτρης Μυράτ, Τζένη Καρέζη, Μελίνα Μερκούρη, Ζακλίν Κένεντι, Λι Ρατζιβίλ, Σοφοκλής Βενιζέλος, Μπριζίτ Μπαρντό, Ραλφ Βαλόνε, Τόνι Πέρκινς, Τζον Μιλς, Γκίντερ Ζακς φον Όπελ, Κωνσταντίνος Καραμανλής, Ανδρέας Παπανδρέου, Τζον Λένον, Ρόλινγκ Στόουνς και αναρίθμητα άλλα φιγουράρουν συνεχώς ανάμεσα στους τακτικούς πελάτες του μαγαζιού. O Μ. Μωρές είχε φτιάξει επίσης δύο πήλινα σκεύη, ένα πιατάκι και ένα κανατάκι, που έγραφαν επάνω «Λαγουδέρα». Στο πιατάκι έβαζε λίγο ψωμί και στο κανατάκι λίγο κρασί, αυτό ήταν το κέρασμά του σε όσους έφταναν στο νησί.
Κυρίως όμως ο Μ. Μωρές συνέβαλε στη δημιουργία και τη συντήρηση του μύθου της Ύδρας με τις φωτογραφίες του. Γυρνούσε συνεχώς με μια κάμερα στο χέρι, κινηματογραφούσε και φωτογράφιζε τις διασημότητες που επισκέπτονταν το μαγαζί του και έστελνε κατόπιν την ανταπόκρισή του στον αθηναϊκό και το διεθνή Τύπο. Έτσι η Ύδρα πρωταγωνιστούσε συνεχώς στις κοσμικές σελίδες των εφημερίδων και οι διάσημοι πήγαιναν στη «Λαγουδέρα» όχι μόνο για να διασκεδάσουν αλλά και για να φωτογραφηθούν. Τα καλοκαίρια φωτογράφιζε και το χειμώνα ταξινομούσε το τεράστιο φωτογραφικό του αρχείο, κάνοντας κολάζ με συμβάντα, πρόσωπα, γυρίσματα ταινιών και σκηνές από τη «Λαγουδέρα». Μετά το θάνατο του Μπάμπη Μωρές (2009) το ανέκδοτο υλικό στάθηκε η αφορμή για την έκδοση ενός φωτογραφικού λευκώματος με μεγάλο ενδιαφέρον. O τόμος «Λαγουδέρα – η χρυσή εποχή της Ύδρας 1959-1967», που κυκλοφόρησε το 2010, από τον εκδοτικό οίκο «Μίλητος», ξαναζωντανεύει τη χρυσή δεκαετία της Ύδρας.
Πηγές-φωτογραφίες και ευχαριστίες -για την άδεια τους να αναρτήσω τα βιογραφικά/ιστορικά- προς τους:
Ελευθέριο Σάββα Κεχαγιόγλου
Πρόεδρο ΕΔΜΝ
Σοφία Μπάμπη Μωρές
και
Σημείωση-παράκληση του συντάκτη (της ανάρτησης)
Θα ακολουθήσει και άλλη έρευνα με Υδραίους  και φίλους της Ύδρας που αγάπησαν με πάθος αυτόν τον τόπο και με τις ενέργειες τους υπηρέτησαν τουριστικά και ουσιαστικά το νησί
Σαν μια ύστατη πράξη τιμής από εμάς τους νεώτερους είναι να αναφέρουμε τα ονόματα τους ώστε η μνήμη τους να παραμείνει για πάντα επάνω από την Ύδρα.
Παρακαλώ όποιος αναγνώστης του blog έχει πληροφορίες για άτομα που βοήθησαν με αυτόν τον τρόπο την Ύδρα ας μου στείλει επώνυμα ή ανώνυμα σε μέηλ (spispil@yahoo.gr)  ώστε να συμπεριληφθούν σε επόμενη ανάρτηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

metamarks